Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2018

Πόσο κοστίζει το χειροποίητο προϊόν που αγοράζεις;

Έχεις σκεφτεί πόσο κοστίζει το χειροποίητο προϊόν που αγοράζεις; Η τιμή του χειροποίητου προϊόντος, που θεωρούμε "υψηλή" περιλαμβάνει κόστη που πολλές φορές δεν τα βάζει ο νους μας. Στην παρακάτω λίστα γίνεται μια προσπάθεια να συγκεντρώσουμε κάποια από αυτά:

- το κόστος εργαλείων και μηχανημάτων, το κόστος πρώτων υλών, 
- η εξειδίκευση και η πείρα χρόνων στη τέχνη, που σημαίνει χρόνο για εκμάθηση, εξάσκηση, λάθη, διορθώσεις, εμπλουτισμό γνώσεων, κλπ,

- ο χρόνος αναζήτησης και σχεδιασμού νέων σχεδίων, μοντέλων, προϊόντων. Αυτό μπορεί να γίνεται αβίαστα, με την έμπνευση του καλλιτέχνη (ναι, πληρώνουμε και την έμπνευση την γιατί είναι μοναδική!) ή με την αναζήτηση στην αγορά (βάλε έξοδα μετακίνησης, αγοράς πρότυπων ή σχεδίων, έξοδα σε εκθέσεις κλπ) ή το διαδίκτυο (υπολόγισε χρόνο/κόστος για εκμάθηση/εξοικείωση με η/υ, κόστος του αντίστοιχου εξοπλισμού),

- ο χρόνος επικοινωνία με τον υποψήφιο πελάτη ο οποίος χάνεται αν τελικά δε συμφωνηθεί η συναλλαγή.

- η ιδιαίτερη προετοιμασία για το μοναδικό κομμάτι που ζήτησε ο πελάτης, όταν είναι κάτι διαφορετικό από αυτά που κάνει ο καλλιτέχνης συνήθως. Τότε απαιτείται επιπλέον χρόνος αναζήτησης σχεδίων, υλικών, τεχνικών, χρόνος/κόπος για δοκιμές. Ίσως χρειαστεί να αχρηστευτεί κάποιο  αποτυχημένο προϊόν και να ξεκινήσει από την αρχή..
 - η μοναδικότητα του χειροποίητου χωρίς άλλα σχόλια: αν αυτή δεν άξιζε τότε θα αγοράζαμε το βιομηχανικό προϊόν που είναι ασφαλώς φθηνότερο,  

- ο κατεξοχήν χρόνος κατασκευής: σκέψου μόνο πόσο θα δεχόσουν εσύ για μία ώρα εργασίας σε οποιονδήποτε τομέα και κάνε τους δικούς σου υπολογισμούς...

- κόστη που επιβαρύνουν και τα εμπορικά καταστήματα: φόροι, τέλη, ασφαλιστικές εισφορές, έξοδα διατήρησης του καταστήματος (ενοίκιο, ρεύμα - κάποιοι χρησιμοποιούν ηλεκτρικά μηχανήματα - νερό, τηλεπικοινωνίες)

Ας προσθέσουμε και εκείνα που κάθε επαγγελματίας "βάζει" στη δουλειά του, αλλά δεν κοστολογούνται: τα ξενύχτια, την κούραση, τον χρόνο μακρυά από την οικογένεια, τη φθορά του σώματος (βλ. επαγγελματικές νόσους), το στρες, το δύσκολο πελάτη, τον κόπο/χρόνο/έξοδα για τον πελάτη που άλλαξε γνώμη αφού κατασκευάστηκε  το προϊόν, το καλό όνομα (φήμη), κλπ.

Ας μείνουμε σε αυτά και ας δείξουμε κατανόηση στους χειροτέχνες που παλεύουν να κρατήσουν τα καταστήματα και την τέχνη τους ζωντανά. Γιατί τελικά το χειροποίητο αξίζειπερισσότερο από όσο κοστίζει.

2 σχόλια:

  1. Το χειροποίητο έχει την ιδιαίτερη αξία του γι αυτό το επιλέγουμε. Όσα και να δώσουμε λίγα είναι γιατί η μοναδικότητα του χειροποίητου αξίζει πολλά περισσότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ετσι ειναι, Ελπινικη μου. Ας αρχισουμε να εκτιμούμε τον κόπο. Καλη συνεχεια 😊

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλή: